2012-06-19

Min resa. Många undrar hur?

Får många frågor hur jag började med LCHF...Hur jag gick till väga liksom?
Många som frågar om jag kan hjälpa dem med att göra "Matscheman" osv.

En sak måste vi få klart för oss. Alla har olika förutsättningar. Det jag äter har jag lärt mig
passar min kropp. En annan människa kanske måste äta ännu mindre eller lite mer.
Det är sånt man liksom får lära sig under resans gång.

Nu får ni MIN resa. Jag försöker att hjälpa er allt jag kan. Och detta kanske kan hjälpa er på traven lite.

Fick ett mail häromdagen "Sedan vi träffades började jag äta regelbundet 3 mål om dagen och inte för sent samt började ut och powerwalka varje dag. 1 vecka senare så har -2.3 kg redan runnit av! fick ny motiviation av dig"


Det värmer ju liksom, det är ju vad det här går ut på! 

Jag började alltså den 16 januari. Då fick ja nog, bort med alla kolhydrater.
Dagen efter startade jag med 2 kokta ägg till frukost. Vilket har följt med sedan dess.
Jag har även varvat när jag tröttnat på ägg med. 
  • Turkisk yoghurt med färska bär 
  • Äggröra och kallrökt lax 
  • LCHF macka och 1 kokt ägg 
  • 1 ägg 2 finn crisp 
Men som ni ser är aldrig mina frukostar stora. Magen och mättnadskänslan anpassar sig med tiden. 

Lunchen har jag ätit som vanligt. 
  • Rester från gårdagen.
Dock aldrig en stor mängd. Bara så pass lagom att man blir mätt och kan känna att man klarar sig till middagen. 

Middagen, alltid hemlagat mat. Med mycket sallad/blomkål/vitkål.
Jag har oftast alltid ätit upp salladen först, då räcker det oftast med en fjärdels tallrik "mat". 

Mellanmål fick ni av mig igår. Det kan va allt ifrån en ostbit till några ostchips. Det är när suget verkligen faller in, jag har aldrig ätit mellanmål bara för att man ska äta 3 mål och 2 mellanmål. Jag äter så pass att jag aldrig slipper gå hungrig eller bli sugen så ofta. 

I början av min resa motionerade jag inte nå värst. Jag gick liksom ner i vikt ändå. Jag kanske gick 1-2 promenader i veckan. Det är först när jag hade gått ner ca 20 kg som jag la i en högre växel och motionerade varje dag. En promenad på 30 min. 

Idag går/joggar jag 2 rundor. Morgon och kväll. Det brukar sammanlagt bli 1 mil. 
Det är absolut inte nödvändigt, men jag gör det för att snabbare nå mitt mål. 

Hjälper detta er något? Hoppas det.
Kämpa på, jag står vid er sida hela tiden!
Puss på er! 
 


6 kommentarer:

  1. Du är bara bäst, jag vet hur du kämpat, men de låter så himla lätt men de krävs verkligen ett jävlar anamma. Du e så fin gumman..kram mam!

    SvaraRadera
  2. Va duktig du är! Så envis och målmedveten! :)
    Fin blogg du har!
    Ha en bra dag!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Roligt att du gillar min blogg, det som är meningen! Ha en bra dag du med! :-) Kram

      Radera
  3. Hej Lina!
    Jag har hittat din blogg av en slump (sökte på recept på chokladbiskvier) och vad mycket goda recept du har här. Är dessutom såklart väldigt imponerad av hur mycket du har gått ner i vikt, grattis och fortsätt blogga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria! Roligt att du gillar min blogg och givetvis roligt att du kommenterar! Tack så mycket! :-)

      Radera