2012-07-01

Hets kring LCHF.

Det är en jäkla hysteri igen om att LCHF är livsfarligt, kan framkalla stroke osv.

Givetvis kan det det tänker jag då. Det är ju återigen det här med att hälla i sig grädde och
äta 300gram kött 7 dagar i veckan. Öpp, öpp, öpp.


  • Man (jag talar för mig själv) dricker inte eller äter mer grädde bara för att man går på LCHF än vad jag skulle gjort i "vanliga" fall. 
  • Man äter inte mer kött för att man går på LCHF. 
  • Man mättar sig med mer sallad istället för mer kött/sås. 
  • Man äter mer sallad än i vanliga fall. 
JAG äter i regel Kyckling 1-2 dagar/vecka, Fisk 2-3dagar/veckan. Det resulterar i att antalet köttdagar är nere på 2-4/dagar i veckan. Ibland mer, ibland mindre. 

Ett tag va tomater cancerframkallande, ett litet tag senare förebyggde tomater prostatabesvär. 

Vad är värst tänker jag, att va överviktig upp över öronen,
än att va hälsosamt smal och äta rimligt med fett. 

När jag nu är i mål har jag istället för att steka,äta smör tex börjat använda mer oljor.
Det är inte lika farligt sägs det.

Men jag vet varken ut eller in, jag talar för min egna kropp.
Men jag blir irriterad när folk kommer fram till mig och säger att LCHF är livsfarligt
samtidigt som man ser deras kommande middag med dels friterad potatis, 200gram kött, sås och INGEN sallad. 

5 kommentarer:

  1. Jag blir faktiskt ganska trött på hetsen kring LCHF, de verkar ju inte förstå vad de hela handlar om :/

    SvaraRadera
  2. Lite handlar rapporten (fast det faller bort om man läser det Aftonbladet/expressen skrivit) om vad som händer (främst hos kvinnor) när de inte får i sig tillräckligt med kolhydrater.
    Kan rekommendera att alla läser den för att förstå vad den handlar om. Den handlar ju inte bara om LCHF, så jag fattar att du blir irriterad när folk kommer fram och säger så till dig! Den finns i sin helhet på bmj.com

    // Michaela

    SvaraRadera
  3. Word!

    Att vara kraftig överviktig är med farligt och kan likaså ge proppar, hjärtningfarkt, högtblod tryck etc etc.
    Upp till var och en vad man väljer, om man mår bra av lchf förstår jag inte varför man inte kan fortsätta..

    Jag tror heller inte människor är insatta i vad LCHF egentligen är innan de uttalar sig, som Anna skrev.

    Kikar in på din blogg, då och då och tycker verkligen att du har gjort en grym resa och kan va sjukt stolt över dig själv. Du har lyckas med något som många faktiskt inte lyckas med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för responsen! och välkommen hit. :-)

      Radera