2013-03-02

Tacopaj-LCHF.

Gjorde en sån förbaskat god tacopaj igår! Första receptet jag testade i Åses kokbok! 5/5.

Tacopaj 6 personer 

Pajdeg:

3 dl mandelmjöl
½ dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk
½tsk salt
40 g smör
1 ägg 

Sätt ugnen på 200grader. Mixa mandelmjöl och sesamfrön i en matberedare med knivar.
Blanda ner övriga ingredienser och kör till en deg. Låt vila i kylskåp 30 min. 
Tryck ut degen i en springform, nagga botten och grädda i 8 min. 

Tacofärs: 

600 gram nötfärs
1 gul lök
2 klyftor vitlök
1 msk tacokrydda utan socker 
1 dl vatten
2 tomater
Jalapenos 
smör att steka i 
salt 

Höj ugnen till 255grader när pajdegen är gräddad. Finhacka löken och stek den tillsammans med färsen i smör. Blanda ner tacokrydda och vatten, låt puttra i 5 min. Smaka av med salt. Fyll sedan pajskalet med köttfärsen. Skiva tomaterna och lägg dessa tillsammans med jalapenos på färsen. 

Blanda ihop 3 dl lagrad ost & 3 dl creme fraiche och bred över. Toppa med lite mer tacokrydda. 
Grädda mitt i ugnen i ca 20 min. 

Tacokrydda: 1 msk/400 gram färs 

2 tsk chilipulver
2 tsk torkad oregano
2 tsk mald spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 tsk vitlökspulver 
1 tsk lökpulver
1½tsk salt 
2 krm cayenne peppar 

Smaklig måltid! :-) 


1 kommentar:

  1. Den var hur god som helst! Gjorde den häromdagen jag med, det kommer att bli fler gånger, jag lovar!

    SvaraRadera